Fietsen op een elektrische fiets kan erg plezierig zijn, maar het kan ook risico’s met zich meebrengen, vooral als het gaat om de veiligheid van je hoofd. Hoewel het dragen van een fietshelm op een elektrische fiets niet verplicht is in Nederland, kan het wel aanzienlijk bijdragen aan het verminderen van het risico op ernstig hoofd- en hersenletsel bij een ongeluk.
Uit onderzoek van het Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat fietsers die een helm dragen ongeveer 60 procent minder kans hebben op ernstig hoofd- en hersenletsel en zelfs 70 procent minder kans op dodelijk letsel. Als iedereen een fietshelm zou dragen, zou het aantal verkeersdoden en ernstig gewonden aanzienlijk kunnen verminderen. Vooral bij 70-plussers kan het dragen van een fietshelm levensreddend zijn, aangezien bijna negentig procent van de verkeersdoden op een elektrische fiets zestig jaar of ouder is.
Het standpunt van experts
Het Centraal Planbureau en het Planbureau voor de Leefomgeving zijn voorstander van een helmplicht op de elektrische fiets, omdat dit naar verwachting veel dodelijke slachtoffers zou kunnen voorkomen. Aan de andere kant is de Fietsersbond geen voorstander van een helmplicht, omdat dit zou kunnen leiden tot minder fietsers op de weg, wat weer zou kunnen leiden tot onveilige situaties. Fietsveiligheid in Nederland is mede te danken aan het grote aantal fietsers op de weg. Hoewel experts het niet eens zijn over een verplichting, moedigt Veilig Verkeer Nederland het vrijwillig dragen van een helm op een elektrische fiets wel aan. Het is goed om te weten dat op een Speed Pedelec of snelle e-bike (die tot wel 45 kilometer per uur kan gaan), het dragen van een helm wel verplicht is. In dit geval gaat het niet om een gewone fietshelm, maar om een helm die voldoet aan de Speed Pedelec-norm. Lees snel verder op de volgende pagina.